مهرانه مهین‌ترابی، سال ۱۳۳۶ در کرج متولد شد. وی فرزند چهارم یک خانواده هفت نفری است که جز او کسی در خانواده‌اش فعالیت هنری ندارد. اولین تجربه بازیگری او ایفای نقشی در تئاتر تله نوشته محسن یلفانی و به کارگردانی خانم دیانا در سال ۱۳۵۶ بود. ایشان دارای لیسانس بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران می‌باشد.

او با فیلم گلبهار به کارگردانی تهمینه اردکانی در سال ۱۳۶۵ به سینما آمد و با مجموعه تلویزیونی خیرالله صندوقچه اسرار در سال ۱۳۷۱ عضوی از خانواده مجموعه‌های تلویزیونی شد و با نقش‌آفرینی در مجموعه همسران و خانه سبز به اوج محبوبیت رسید.

 این روزها در مورد فساد در سینما زیاد بحث می‌شود، شما هم به این موضوع اعتقاد دارید؟

متاسفانه وقتی از فساد -به خصوص در سینما- صحبت می‌کنیم، ذهن همه به سمت فساد اخلاقی می‌رود و این اصلا اتفاق خوبی نیست. فساد در سینما لایه‌های مختلفی دارد. شاید بزرگترین نوع فساد در سینما همان مافیا باشد که در همه مراحل تولید فیلم و حتی در جشنواره‌ها دخالت می‌کند و در چیدمان‌ها اثرگذار است؛ اینکه یک تهیه‌کننده و یا فیلم‌ساز همیشه در ساخت فیلمش از یک بازیگر خاص استفاده می‌کند، اینها همه فساد است. بسیاری از زد و بندهایی که ممکن است درعرصه‌های دیگر هم وجود داشته باشد، به عنوان فساد مطرح است، اما همانطور که گفتم در اذهان عمومی فساد در سینما فساد اخلاقی است که این می‌تواند دو دلیل داشته باشد؛ یکی این است که در سینما شاید بیشتر از صنف‌های دیگر رابطه زن و مرد وجود داشته باشد و این رابطه در بسیاری زمان‌ها خیلی صمیمانه به نظر برسد. دلیل دوم هم این است که همیشه شایعات در این زمینه در مورد هنرمندان وجود داشته و رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های زرد نیز به این موضوعات می‌پردازند.